Zwróć uwagę, że ta strona została przetłumaczona automatycznie przy użyciu AI, dlatego nie możemy zagwarantować, że tłumaczenie jest w pełni poprawne lub kompletne. Zawsze możesz przeczytać oryginalną wersję w języku angielskim, klikając na flagę angielską w prawym górnym rogu.
Podobnie jak ludzie, każda rzecz ma swoją podróż. Produkty spożywcze, które kupujemy w supermarkecie, ubrania zamawiane na internetowej platformie handlowej czy zasłony zdobiące nasz salon prawdopodobnie były kiedyś przechowywane w magazynie. Stały się dla nas dostępne dzięki milionom procesów logistycznych zachodzących między tymi czterema ścianami. To naprawdę magiczny świat!
W tym wpisie na blogu zajrzymy za kulisy, aby zdefiniować, czym są operacje magazynowe, jakie są ich główne funkcje i jakie najlepsze praktyki można zastosować, aby zoptymalizować te procesy.
Operacje magazynowe to zbiór procesów i procedur, które zapewniają płynny przepływ towarów do i z magazynu. Od momentu pojawienia się e-commerce i rosnącej roli magazynów w procesie zakupowym klientów, dobrze zorganizowane operacje magazynowe stały się kluczowym źródłem przewagi konkurencyjnej dla firm działających w łańcuchu dostaw.
Jednakże, nieefektywności mogą obniżać satysfakcję klientów i zmniejszać rentowność. Dlatego zarządzanie operacjami magazynowymi musi koncentrować się na optymalizacji procesów.
Możemy podzielić zadania na sześć głównych kategorii:
Przekazywanie zapakowanych pudełek firmie transportowej i rejestrowanie ich do wysyłki.
Procesy magazynowe mogą być zarówno manualne, jak i zautomatyzowane. Przykładem manualnej operacji jest korzystanie z papierowej listy kompletacji zamówień. Ten sam proces można zautomatyzować, gdy urządzenie przenośne wskazuje magazynierowi, dokąd się udać i jakie zadania wykonać.
Obecnie większość magazynów działa w oparciu o mieszankę procesów manualnych i zautomatyzowanych. Automatyzacja operacji magazynowych stale jednak rośnie, ponieważ firmy muszą poprawić szybkość i wydajność, aby sprostać wymaganiom klientów dotyczącym większej różnorodności produktów, mniejszych rozmiarów opakowań, szybszych dostaw i łatwych zwrotów.
W magazynie istnieją dwa kluczowe czynniki generujące koszty: czas i przestrzeń. Dlatego optymalizacja operacji magazynowych polega na zmniejszeniu wydatków na te czynniki, bez kompromisów w zakresie jakości, bezpieczeństwa pracy czy doświadczeń związanych z dostawą. W rzeczywistości, wykonując właściwe rzeczy w bardziej efektywny sposób, możemy uwolnić zasoby na przyszłe ulepszenia.
Aby działać właściwie, potrzebujemy jednak odpowiednich informacji i narzędzi do optymalizacji i priorytetyzacji wszystkich procesów magazynowych. Nowoczesny system zarządzania magazynem (WMS) został zaprojektowany właśnie w tym celu. Wyposażony w sztuczną inteligencję (AI) zbiera, analizuje i stosuje informacje w celu poprawy śledzenia, optymalizacji wykorzystania przestrzeni i ruchów oraz zmniejszenia liczby błędów.
1. Optymalizacja przestrzeni:
Analizując dane z historii zamówień za pomocą AI, WMS uczy się, które artykuły są zamawiane razem, i sugeruje przeniesienie ich do bardziej optymalnego obszaru kompletacji. Dodatkowo, na podstawie wzorców zakupowych klientów, może również zalecać umieszczenie często kompletowanych artykułów blisko siebie.
2. Optymalizacja ruchów:
Wybierając kolejne zadanie dla każdego wózka widłowego na podstawie odległości, WMS może optymalizować ruchy towarów za pomocą AI. Czas jazdy pustymi wózkami może zostać zmniejszony nawet o 20%.
3. Optymalizacja zasobów:
Wiele paczek zawiera niepotrzebne powietrze z powodu źle dobranego rozmiaru pudełka. To generuje nadmiar odpadów i emisji związanych z transportem. WMS oparty na AI może obliczyć optymalny rozmiar pudełka dla każdej wysyłki, uwzględniając nie tylko wymiary, ale także związane z tym koszty logistyki i materiałów.
4. Optymalizacja komunikacji:
Klienci chcą śledzić swoje zamówienia. WMS jest źródłem wszelkiego rodzaju informacji na ten temat. Integrując oprogramowanie z systemem zarządzania transportem (TMS), możesz zapewnić klientom ciągłe aktualizacje dotyczące ich przesyłek i utrzymać ich zadowolenie. Możesz nawet dostosować noty dostawy, aby wzmocnić swoją markę.